Conclouen les obres d’accessibilitat del centre històric a les quals Albal ha destinat quasi milió i mig d’euros
Albal ha conclòs les obres del projecte integral de semipeatonalizació del seu barri antic, que converteix aquesta zona, en un espai cent per cent accessible, la zona s’ha obert al trànsit i aquest mateix dilluns, les parades d’alimentació del Mercat ambulant tornen a ocupar els seus tradicionals carrers. Queden alguns detalls per completar, segons ha explicat l’Enginyer Municipal Óscar González, com són els elements d’enllumenat i jardineria els treballs de la qual conclouran a la fi d’este mes.
La segona fase del projecte ha afectat els carrers Lluna, Massanassa i Mercat i ha comptat amb una inversió total de 324.280 euros, procedents del romanent de tresoreria del pressupost municipal de 2020, una actuació emmarcada en la remodelació integral de tot el centre històric, de la localitat governada per Ramón Marí i les obres de la qual van començar a executar-se en 2018.
L’alcalde Ramón Marí ha visitat aquest divendres la zona on ha explicat que la inversió total ha sigut quasi un milió i mig d’euros. “Aconseguir l’accessibilitat total de l’entorn on s’enclava la torre àrab del segle XI- monument declarat Bé d’Interés Cultural (BIC) en 2002- el Mercat Municipal i l’Església La nostra Senyora dels Àngels, era una prioritat” i afig que “s’ha assegurat l’accessibilitat universal, hem reduït la velocitat de circulació dels vehicles, i donem protagonisme al vianant frene al cotxe”.
“Prestigiar la zona mitjançant la seua modernització, ampliar les estretes voreres per les quals resultava difícil transitar i posar en valor la zona històrica i monumental ha sigut una prioritat i un compromís del meu govern”, explica l’alcalde.
Un projecte de premi
La política de mobilitat desenvolupada per l’Ajuntament d’Albal en el projecte urbanístic de semipeatonalizació del centre històric va ser posada en valor per la Conselleria d’Obres Públiques, Transport i Mobilitat Sostenible que va guardonar aquesta política municipal, amb la màxima distinció, en la IV edició dels Premis de la Setmana Europea de la Mobilitat de 2019. En totes aquestes actuacions preval el vianant enfront del vehicle, s’ha comptat amb diverses valoracions tècniques de la Policia Local, el Departament municipal d’Urbanisme i d’experts, així com de la ciutadania que ha fet arribar al consistori els seus suggeriments sobre la reordenació i execució en el centre històric.
Les vies compten amb restriccions a l’ús comunitari i són només d’accés per als residents, s’ha prohibit l’aparcament en alguns trams perquè, en cas d’emergències, es possibilite l’entrada dels Bombers i ambulàncies. S’ha introduït vegetació autòctona que dona ombra, s’ha incrementat la dotació de mobiliari urbà, s’ha millorat la il·luminació i s’han disminuït els històrics problemes d’evacuació de pluges, així com les barreres arquitectòniques en un barri on majoritàriament, resideixen persones majors.
La primera fase va superar el milió d’euros i va començar per la via més antiga de la població, el carrer Sant Antoni on resideixen unes 60 famílies i va continuar per Juan Esteve, Cronista Jesús Emilio Hernández, Julio Nebot, Carrer Llarg, Santa Anna-Sant Blai i les places del Santíssim i de la Torre. El nou carrer Sant Blai-Santa Anna va passar a ser de sentit únic i el seu nou paviment ha reduït la sonoritat al pas dels vehicles. Ha renovat la xarxa d’aigua potable i va fer possible l’eliminació de la barrera de contenidors que hi havia enfront del mercat municipal que restava visibilitat a un dels edificis més singulars que té esta zona del poble.