L’Arbitratge de Consum és un procediment per a solucionar controvèrsies entre consumidors i empresaris o professionals, sense necessitat d’acudir als tribunals ordinaris de justícia. L’Arbitratge de Consum és:
És el sistema de resolució de les reclamacions en matèria de consum previst en l’article 31 de l’Estatut de Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana i regulat pel Reial Decret 636/1993.
Els avantatges que oferix són els següents:
*El distintiu oficial que exhibixen les empreses o professionals adherits a este sistema oferix als clients una garantia afegida sobre els seus productes o servicis.
*Afavorir el diàleg i la confiança amb els clients, els quals, en cas de desacord poden utilitzar este sistema.
*Evita plets llargs i costosos.
*Dóna suport a la imatge de prestigi de les empreses o professionals que propicia la selecció per part dels consumidors.
*La composició del Col·legi Arbitral és tripartita: Administració, consumidors i sector empresarial.És a dir, que els interessos, tant dels empresaris o professionals com dels consumidors, estaran representats en la mateixa Junta Arbitral.
*Benefici de la publicitat institucional a favor de les empreses i professionals adherits al Sistema Arbitral de Consum.
*És gratuït. En cas de litigi, no s’originaran costs per a cap de les parts.
*El resultat de l’Arbitratge de Consum es produïx abans de quatre mesos des de la designació del Col·legi Arbitral.
*La resolució de l’arbitratge s’arreplega per escrit i és d’obligat compliment per a les parts.
L’Arbitratge és realitzarà en:
Junta Arbitral de Consum de la Comunitat Valenciana C/ Colom,32.València-46004
O bé, en l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de la població.
En qualsevol d’estos organismes es realitzaran les gestions que tendisquen a solucionar el seu problema i evitar, si és possible, l’arbitratge. Si este fóra necessari, hauria de formalitzar-se la reclamació per escrit davant de la Junta Arbitral corresponent, sol·licitant la realització de l’arbitratge. La Junta Arbitral rep a les parts i intenta avindre perquè arriben a un acord satisfactori. El resultat de l’arbitratge es reflectirà per escrit i serà d’obligatori compliment per a les parts (caràcter vinculant i executiu). El sistema d’Arbitratge de reclamacions de consum és vàlid per a resoldre totes les reclamacions en què no concórreguen intoxicació, lesió o mort, ni existisquen indicis racionals de delicte. Les normes aplicables d’este òrgan són el Reial Decret 636/1993, de 3 de maig, del Govern de la Nació pel qual es regula el sistema arbitral de consum (Butlletí Oficial de l’Estat.OE-del 21-5-1993, núm.121, (p. 154001)
Ordenança d’Intervenció i Control Administratiu per a la Defensa de Consumidors i Usuaris
Polse en l’enllaç per a vore el text íntegre de l’ordenança d’intervenció i control administratiu per a la defensa de consumidors i usuaris.
L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), és un nou servici públic totalment gratuït d’informació, ajuda i orientació, destinat als consumidors i usuaris perquè puguen exercir adequadament els seus drets bàsics com a consumidors.
Qui és consumidor o usuari?
La normativa de protecció als consumidors i usuaris partix d’un concepte de consumidor o usuari que és diferent de la noció comuna del terme. Segons la legislació que protegix els nostres drets, consumidor o usuari és la persona que adquirix, utilitza o gaudix d’algun producte o servici, sempre que ho faça com destinatari final. Per exemple, qui compra una pastilla de sabó per a banyar-se és un consumidor i qui utilitza el transport públic per anar al treball és un usuari. Si els productes o servicis són adquirits per persones o empreses per a ser incorporats a processos de producció, transformació, comercialització o prestació de servicis a tercers, estes persones o empreses no són considerades legalment com consumidors. Per exemple, la persona que compra llet per a fabricar pastissos i vendre’ls en la seua pastisseria no és un consumidor i l’empresa que utilitza un tren per a transportar les seues mercaderies no és usuari.
Quins servicis oferix?
Rep i gestiona queixes, reclamacions i denúncies dels consumidors davant de les persones i/o organismes corresponents. Realitza, en els casos en què es considera oportú, actes de mediació entre el consumidor i el comerciant o productor de béns i servicis objecte de la reclamació. Forma i educa els consumidors en els temes referits al consum de béns o la utilització de servicis per mitjà de campanyes divulgatives, publicacions, jornades, etc. Inspecció dels béns, productes i servicis d’ús i consum comú, ordinari i generalitzat. En general, garantix la defensa dels interessos i drets dels consumidors protegint la seua salut, seguretat i legítims interessos econòmics.
Qui pot reclamar?
Poden reclamar les persones físiques i també les jurídiques (associacions professionals, comunitats de veïns, etcètera) que adquirisquen alguna cosa o utilitzen algun servici per al consum propi, utilització, profit o gasto.
Quan reclamar?
Quan compre un article o utilitze un servici que lesione: – La seua salut o seguretat – Els seus interessos econòmics – O li produïsca un perjuí.
Com reclamar?
Personalment
Per escrit
Per telèfon
Preguntes més freqüents
Què són els fulls de reclamacions?
El Full oficial de Reclamacions és un joc d’impresos autocopiatius de 4 colors (verd,rosa, groc i blanc), que la Generalitat Valenciana posa disposició dels consumidors i usuaris perquè puguen formular aquelles queixes i reclamacions que consideren oportunes en el mateix lloc en què es produïsquen els fets.
Qui estan obligats a tindre fulls de reclamacions?
Segons el Decret 77/1994, de 12 d’Abril del Govern València, els establiments d’hostaleria, els comerciants i els professionals tenen l’obligació de disposar dels fulls i de facilitar-les al consumidor o usuari que el sol·licite.
Què he de fer amb el full de Reclamació?
La persona que reclama ha de remetre els exemplars de color blanc i rosa, a través de qualsevol registre,al Servici Territorial de Consum de la província on tinga lloc la reclamació, entregarà la còpia de color groc al titular responsable de l’establiment o empresa objecte de la reclamació i conservarà en la seua poder la còpia de color verd. Quan òmpliga els fulls de reclamacions, ha de destacar l’objecte reclamat i posar la contraprestació que se sol·licita a canvi. L’Empresa reclamada disposa d’un apartat per a realitzar totes les al·legacions considere oportunes que. L’Empresa reclamada deu firmar i segellar els fulls de reclamacions.
Quantes còpies dels fulls he d’emportar-me?
El joc de fulls de reclamacions estan compostos de quatre fulls de colors autocopiatives, té que retirar-les totes menys la groga que deu quedar en poder de l’empresa reclamada, les altres són de color blanc per a l’Administració, color Verd per al reclamant i la de color Rosa que és per al Servici d’Inspecció de Consum.
Resum de privacitat
Aquesta web utilitza cookies perquè puguem oferir-te la millor experiència d'usuari possible. La informació de les cookies s'emmagatzema en el teu navegador i realitza funcions com ara reconéixer-te quan tornes a la nostra web o ajudar el nostre equip a comprendre quines seccions de la web trobes més interessants i útils.
Cookies estrictament necessàries
Són necessàries perquè el lloc web funcione i per aqueix motiu no cap la seua desactivació. En general, només es configuren en resposta a les seues accions realitzades en sol·licitar serveis, com establir les seues preferències de privacitat, iniciar sessió o completar formularis. Pot configurar el seu navegador per a bloquejar o alertar sobre aquestes cookies, però algunes àrees del lloc no funcionaran. Aquestes cookies no emmagatzemen cap informació d'identificació personal.
Si desactives aquesta *cookie no podrem guardar les teues preferències. Això significa que cada vegada que visites aquesta web hauràs d'activar o desactivar les cookies de nou.
Cookies de tercers
Aquesta web utilitza Google *Analytics per a recopilar informació anònima tal com el nombre de visitants del lloc, o les pàgines més populars.
Deixar aquesta *cookie activa ens permet millorar la nostra web.
Per favor, activa primer les cookies estrictament necessàries perquè puguem guardar les teues preferències!
Política de cookies
Este lloc web, igual que la majoria dels llocs en Internet, usa Cookies per a millorar i optimitzar l’experiència de l’usuari.
A continuació, trobarà informació detallada sobre què són les Cookies, quin tipus de Cookies utilitza este lloc web, com pot desactivar-les en el seu navegador i com bloquejar específicament la instal·lació de Cookies de tercers.
1. Què són les Cookies?
Les Cookies són arxius que els llocs web o les aplicacions instal·len en el navegador o en el dispositiu (per exemple; smartphone, tablet o televisió connectada) de l’usuari durant el seu recorregut per les pàgines del lloc o per l’aplicació, i servixen per a emmagatzemar informació sobre la seua visita.
Com la majoria dels llocs en internet, este lloc web utilitza Cookies per a:
Assegurar que les pàgines web poden funcionar correctament.
Emmagatzemar les preferències, com l’idioma que ha seleccionat o la grandària de lletra.
Conéixer l’experiència de navegació de l’usuari.
Recopilar informació estadística anònima, així com quines pàgines ha visitat l’usuari o quant temps ha romàs en el lloc web.
L’ús de Cookies permet optimitzar la navegació, adaptant la informació i els servicis oferits als interessos de l’usuari, per a proporcionar-li una millor experiència sempre que visita el lloc web.
Este lloc web utilitza Cookies per a funcionar, adaptar i facilitar al màxim la navegació de l’usuari.
2. Tipologia, finalitat i funcionament
Les Cookies, en funció de la seua permanència, poden dividir-se en cookies de sessió o permanents. Les primeres expiren quan l’usuari tanca el navegador. Les segones expiren quan es complix l’objectiu per al qual servixen (per exemple, perquè l’usuari es mantinga identificat en el lloc web) o bé quan s’esborren manualment.
Addicionalment, en funció del seu objectiu, les Cookies poden classificar-se de la manera següent:
Estrictament necessàries (tècniques): Són aquelles imprescindibles per al funcionament correcte de la pàgina. Normalment es generen quan l’usuari accedix al lloc web o inicia sessió i s’utilitzen per a identificar-lo en el lloc web amb els següents objectius:
Mantindre l’usuari identificat de manera que, si abandona el lloc web, el navegador o el dispositiu i en un altre moment torna a accedir al dit lloc web, seguirà identificat, facilitant així la seua navegació sense haver de tornar a identificar-se.
Comprovar si l’usuari està autoritzat per a accedir a certs servicis o zones del lloc web.
De rendiment: S’utilitzen per a millorar l’experiència de navegació i optimitzar el funcionament del lloc web, com, per exemple, emmagatzemar les configuracions de servicis, o emmagatzemar la compra realitzada en un carret de la compra.
De publicitat: Són aquelles que demanen informació sobre els anuncis mostrats als usuaris del lloc web. Poden ser de dos tipus:
Anònimes: Només recopilen informació sobre els espais publicitaris mostrats en el lloc web, amb independència de l’usuari que accedix al lloc web, és a dir, sense identificar-lo expressament.
Personalitzades: Recopilen informació personal de l’usuari del lloc web per part d’un tercer, per a la personalització dels dits espais publicitaris.
De geolocalització: Estes Cookies s’utilitzen per a esbrinar en quin país o regió es troba l’usuari quan accedix a un servici del lloc web a fi d’oferir-li continguts o servicis adequats a la seua localització.
D’analítiques: Recopilen informació sobre l’experiència de navegació de l’usuari en el lloc web, normalment de forma anònima, encara que de vegades també permeten identificar de manera única i inequívoca a l’usuari a fi d’obtindre informes sobre els interessos dels usuaris en els servicis que oferix el lloc web.
3. Cookies utilitzades en este lloc web
A continuació, es mostra una taula amb les Cookies utilitzades en este lloc web, i s’incorpora un criteri de “nivell d’intrusivitat” recolzat en una escala de l’1 al 3, en la qual:
Nivell 1: es correspon amb Cookies estrictament necessàries per a la prestació del mateix servici sol·licitat per l’usuari.
Nivell 2: es correspon amb Cookies de rendiment (anònimes) necessàries per al manteniment de continguts i navegació, de les quals només és necessari informar sobre la seua existència.
Nivell 3: es correspon amb Cookies gestionades per tercers que permeten el seguiment de l’usuari a través de webs de què l’Ajuntament d’Albal no és titular. Normalment es corresponen amb Cookies de publicitat o d’analítiques on s’identifica a l’usuari de manera única i evident.
Taula de cookies utilitzades
Cookie
Duració
Tipus
Propòsit
Intrusivitat
__utm[a…z]
2 anys
Analítica
Anàlisi de visites al site
Nivell 3
session
Sessió
Tècnica
Sol·licituts i formularis
Nivell 2
cookies
Illimitada
Tècnica
Control d’acceptació de política de cookies
Nivell 1
4. Deshabilitar l’ús de Cookies
Si l’usuari així ho desitja, és possible deixar d’acceptar les Cookies del navegador, o deixar d’acceptar les Cookies d’un servici en particular.
Tots els navegadors moderns permeten canviar la configuració de Cookies. Estos ajustos normalment es troben en les “Opcions” o “Preferències” del menú del navegador. L’usuari podrà, en qualsevol moment, deshabilitar l’ús de Cookies en este lloc web per mitjà de:
La configuració del navegador, per exemple:
Google Chrome: https://support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=es&answer=95647
Internet Explorer: https://windows.microsoft.com/es-es/windows7/how-to-manage-cookies-in-internet-explorer-9
Mozilla Firefox: https://support.mozilla.org/es/kb/habilitar-y-deshabilitar-cookies-que-los-sitios-we
Apple Safari: https://support.apple.com/kb/ph5042
Altres mecanismes de tercers, disponibles online, que permeten als usuaris detectar les Cookies en cada lloc web que visita i gestionar la seua desactivació (per exemple, Ghostery: https://www.ghostery.com/privacy-statement).
5. Què ocorre al deshabilitar les Cookies?
Algunes funcionalitats i servicis poden quedar deshabilitats o tindre un comportament diferent de l’esperat com, per exemple, romandre identificat, mantindre les compres en el “carret de la compra” en un servici de comerç electrònic o rebre informació dirigida a la seua localització, entre d’altres.
Si deshabilita l’ús de Cookies en este lloc web és probable que deixe de poder accedir-ne a certes zones o que s’hi degrade notablement l’experiència de navegació.
6. Actualització de la Política de Cookies
L’Ajuntament d’Albal, pot modificar esta Política de cookies en funció d’exigències legislatives, reglamentàries, o amb la finalitat d’adaptar dita política a les instruccions dictades per l’Agència Espanyola de protecció de dades, per això s’aconsella als usuaris que la visiten periòdicament.
Quan es produïsquen canvis significatius en esta Política de cookies, l’entitat procedirà a plasmar-los en el web.